Czym jest tutoring?


„Kiedy do pani mówię, to tak mi się w głowie wszystko układa” – o tutoringu

Czym jest tutoring? 

Tutoring to indywidualna relacja między uczniem a doświadczonym przewodnikiem, oparta na wsparciu, inspiracji i pomocy w rozwoju. Nie chodzi tylko o naukę. Tutoring to przede wszystkim budowanie poczucia własnej wartości, rozwijanie talentów i wskazywanie dróg do osiągania osobistych celów. 

Ta forma wsparcia ma długą tradycję, sięgającą renomowanych brytyjskich uczelni, takich jak Cambridge, gdzie każdy student ma swojego tutora, z którym spotyka się co tydzień, aby omówić postępy w swojej pracy. 

Tutoring w dziupli

Podobnie w Dziupli, każdy uczeń ma swojego tutora, z którym spotyka się raz w tygodniu. Głównym celem tych spotkań jest budowanie relacji. Wierzymy, że tylko w miejscu, które zapewnia poczucie bezpieczeństwa, uczeń może w pełni wykorzystać swój potencjał. W tradycyjnej szkole uczniowie często czują się anonimowi i pozostawieni sami sobie, co obniża ich poczucie własnej wartości i wywołuje zagubienie. Tutoring przeciwdziała tym problemom, oferując każdemu uczniowi opiekuna, który poświęca mu czas i jest gotowy go wysłuchać. Młodzież bardzo ceni te spotkania. 

Tutoring z bliska

Podczas tutoringu w Dziupli omawiamy postępy w nauce, ale nie jest to główny temat rozmów. Pierwsze spotkania służą wzajemnemu poznaniu – młodzież ma okazję opowiedzieć o swoich pasjach i zainteresowaniach. Następnie skupiamy się na celach – uczeń samodzielnie stawia sobie pytania o to, co chce osiągnąć i dokąd zmierza. Razem planujemy, jak te cele osiągnąć, rozmawiamy o nawykach, które mogą w tym pomóc. Uczniowie sami dochodzą do wniosku, które nawyki im przeszkadzają, i pracują nad ich zmianą. Starają się wypracować nawyki, które pomogą im stać się takimi ludźmi, jakimi chcą być. 

Rozmawiamy także o sile charakteru i pracy nad sobą. Młody człowiek nie jest w tym procesie sam. Ma wsparcie doświadczonego towarzysza, który potrafi zadawać inspirujące pytania i pomagać w refleksji. 

Choć te zasady mogą wydawać się schematyczne, każda relacja między tutorem a uczniem jest unikalna. W praktyce dopasowują się oni do siebie, wypracowując własny rytm i tematykę spotkań. Najważniejsze jest, aby pozostawać otwartym na potrzeby ucznia i wspólnie odkrywać, jak najlepiej wykorzystać tę formę współpracy. 

Przeczytaj: Czy jest Edukacja Domowa?