Głos naszych uczniów


Dlaczego uczniowie decydują się na zmianę z tradycyjnego systemu edukacji na edukację domową? Posłuchajmy ich historii.

Edukacja tradycyjna i domowa

Edukacja jest jednym z filarów, na których opiera się rozwój społeczny i indywidualny każdego człowieka. Jednak w tradycyjnym systemie edukacyjnym wielu uczniów napotyka trudności, które znacząco utrudniają edukację i rozwój młodego człowieka. Popularną alternatywą dla edukacji systemowej staje się edukacja domowa.

Zmiana systemu edukacji
Dlaczego uczniowie decydują się na zmianę systemu edukacji?

Odpowiedzi na to pytanie udziela nasz uczeń, Robert:

Robert: Na Dziuple zdecydowałem się pod koniec 3 klasy liceum, żeby spędzić tu ostatni rok liceum. Chociaż chodziłem do prywatnej szkoły, to cały system szkolny był na tyle przytłaczający, że czułem się okropnie chodząc do szkoły. Doskwierały mi częste sprawdziany, oceny, wczesne wstawanie, czasem nauczyciele którzy nie pomagali, poczucie straconego czasu. Chodziłem na angielski 6 razy w tygodniu, gdzie poziom był dużo niższy. Również nie mogłem realizować rzeczy niezwiązanych z nauką, na które nie miałem czasu przez szkołę – więcej sportu i własna działalność.

W Dziupli mam czas na te rzeczy, śpię więcej, zapomniałem o jakichkolwiek sprawdzianach i ocenach poza maturą. Nauczyciele są wspierający i mogę się umówić na indywidualne konsultacje, które są bardzo pomocne w nauce. Ten system mi odpowiada dużo bardziej. Tak naprawdę tworzę sam własny dzień, nie jestem ograniczony przez szkołę na co dzień, w czym też pomaga mi bardzo tutoring. Pozostaje tylko zdać egzaminy końcowe, co nie jest takie trudne, i w moim przypadku przygotować się do matury. Na razie zauważyłem tylko jeden problem, rzeczywiście mniej spotykam się z rówieśnikami. Oczywiście w Dziupli jest trochę innych osób, ale często jest ich mało. Czasem mamy zajęcia online, więc nie opłaca się przychodzić. Jest to mocno indywidualne, jeśli np. ktoś jest introwertykiem to nie będzie to problem, ale to też zależy od innych i ich planów.

Biorąc pod uwagę wszystkie benefity to uważam, że jest to dużo lepsze rozwiązanie, nawet uwzględniając ten jeden problem, ponieważ czuje się dużo lepiej. Należy też dodać że jest to inny styl życia, w którym dużo więcej zależy od ciebie. Z jednej strony może to być ciężkie i przytłaczające, ale jeśli ma się wystarczająco dużo zaparcia i dyscypliny to będzie to bardzo rozwojowe tak jak, wydaje mi się, w moim przypadku.

Problemy uczniów w tradycyjnym systemie edukacji

Wielu uczniów boryka się z problemami związanymi z relacjami – zastraszaniem, wykluczeniem, czy trudnościami w nawiązywaniu pozytywnych więzi z rówieśnikami. Takie trudne doświadczenia nie tylko wpływają na poczucie bezpieczeństwa ucznia, ale również mają negatywny wpływ na jego samoocenę. To może prowadzić do długotrwałych problemów emocjonalnych i społecznych.

Dodatkowo, tradycyjny system edukacji często zmusza uczniów do podporządkowania się sztywnym ramom czasowym i obowiązkom. Przez to nie mają oni przestrzeni na rozwijanie swoich pasji i zainteresowań. Uczniowie, którzy nie mieszczą się w utartych schematach nauczania, często czują zagubienie lub niedocenienie. Zamiast rozwijać talenty i pracować na mocnych stronach, uczniowie skupiają się nad poprawianiem tych przestrzeni, które idą im najsłabiej. W efekcie nie rozwijają swojego potencjału.

Więcej o tym opowiada nasza uczennica Emilia:

Emilia: Mój główny powód zmiany sposobu nauczania był akurat dosyć osobisty, bo wiązał się z moim zdrowiem. Łączy się to również z większym komfortem samej pracy i możliwością rozwoju w kierunkach, jakie mnie interesują.  
Do szkoły dojeżdżałam codziennie pociągiem, a liceum samo w sobie nie było dla mnie niestety bezpieczną przestrzenia, dlatego postanowiłam odbudować na nowo również wiarę w siebie. Nauczanie domowe miało mi to ułatwić w kwestii samej organizacji czasu, a także zniwelować nadmierny stres, który często towarzyszył mi w trakcie samego przebywania na terenie szkoły. Wiadomo że powoduje to też między innymi problemy z koncentracja, więc zmiana zdecydowanie miała się przyczynić również do efektywniejszej nauki. Moim zdaniem podstawą jest poczucie bezpieczeństwa, dzięki któremu nasz umysł będzie funkcjonował sprawniej i pozwoli na poszerzanie naszych własnych granic w przeróżnych dziedzinach. A mi personalnie na samorozwoju zależy najbardziej, dlatego wybrałam spokój 🙂 

Korzyści płynące z alternatywnej edukacji

Coraz więcej uczniów poszukuje szkół, które mają bardziej indywidualny charakter, rozwijają samodzielność i uwalniają czas.

Uczniowie i rodzice zaczynają dostrzegać potrzebę edukacji, która jest bardziej dostosowana do ich indywidualnych potrzeb, zainteresowań i tempa nauki. Tradycyjny system szkolny, często nie pozwala uczniom na swobodę w podejmowaniu decyzji o tym, kiedy i jak chcą się uczyć.

W odpowiedzi na te potrzeby powstała Dziupla, w której tworzymy tę przestrzeń. Uczeń ma czas i miejsce na indywidualną naukę i budowanie zdrowych nawyków. Kluczem jednak jest do tego motywacja i dyscyplina, o której opowiadał Robert.

Przeczytaj więcej o tutoringu tutaj.