Edukacja alternatywna


Coraz więcej osób szuka alternatywnych form edukacji.

W ostatnich latach obserwujemy wzrost zainteresowania alternatywnymi formami dla edukacji tradycyjnej. Edukacja domowa zyskuje coraz większe zainteresowanie, a na rynku jest coraz więcej form alternatywnych, które odbiegają od klasycznego modelu szkolnego. Z jednej strony coraz więcej rodzin decyduje się na edukację domową (homeschooling). Coraz więcej osób decyduje się na szukanie złotego środa i rozwiązań pośrednich, które łączą zalety nauki w domu z elementami klasycznej szkoły.

Dane statystyczne

Na przestrzeni lat można zaobserwować, że środowisko edukacji domowej dynamicznie się rozwija. Jest to tendencja trwała od momentu przywrócenia możliwości praktykowania homeschoolingu w Polsce (1991 r.). Tendencja wzrostowa związana jest z rozwojem mediów społecznościowych. Przyczyniły się one (i nadal to czynią) do rozpowszechnianie informacji o edukacji domowej.

Liczba dzieci i uczniów w edukacji domowej, którą w marcu 2015 r. określono na 1200 (Wittenberg-Klinger 2015), w roku szkolnym 2015/2016 wzrosła do 6276. Dla zobrazowania efektu pandemii wystarczy zaś przytoczyć, że w roku szkolnym 2019/2020 w ED uczyło się około 12 300 uczniów, zaś we wrześniu 2020 r. w Systemie Informacji Oświatowej odnotowano ich już 14 822, po czym liczba ta gwałtownie rosła, osiągając w lutym 2024 r. wartość 51 163 osób, co przekracza 1% populacji objętej obowiązkiem szkolnym (Liczba uczniów – online).

Problemy natury psychologicznej

Wśród najczęstszych motywów przez które uczniowie decydują się na zmianę swojej edukacji są: nieodnalezienie się w systemie edukacji tradycyjnej, trudności w relacjach z rówieśnikami, brak czasu na indywidualne pasje i hobby.

Coraz więcej młodych ludzi w Polsce doświadcza trudności na poziomie psychicznym i emocjonalnych. Coraz więcej słyszy się o stresie, lęku, depresji, a także zdecydowanie wzrasta ryzyko zachowań samobójczych.

System wsparcia — szkoły, psychologowie, psychiatrzy — nie nadążają w pełni z rosnącym zapotrzebowaniem. Stwarza ryzyko, że część potrzeb uczniów zostaje niezaopiekowana. W szkołach coraz częściej pojawia się potrzeba profilaktyki, wsparcia psychologicznego i edukacji w obszarze zdrowia psychicznego. Nie tylko leczenia skutków, ale także działań zapobiegawczych.

Wobec narastających problemów w szkole rodzice szukają nowych rozwiązań, szukając ich także w systemie edukacji.
Alternatywne systemy edukacji stają się coraz bardziej popularne.

Stwarzając uczniom w naszym Centrum możliwości do indywidualnego rozwoju, cieszymy się widząc, że młodzi ludzie rozwijają swoje skrzydła, odkrywają swoje mocne strony i to, jak fascynująca jest nauka i pasje, które rozwija. 🙂



Źródła:

file:///C:/Users/HP/Downloads/articles-59906283.pdf.pdf
https://czasopisma.ukw.edu.pl/index.php/przeglad-pedagogiczny/article/view/2398/2466